Pacient jako partner: kazuistiky a komunikační dovednosti - úspěšný předmět na 3.LF UK

publikováno: 3. 2. 2025  

V podzimním semestru 2024 proběhl druhý semestr předmětu Pacient jako partner: kazuistiky a komunikační dovednosti na 3. lékařské fakultě, který jsme koordinovali. Spolu s NAPO a dalšími lektory a lektorkami jsme vytvořili ucelený kurz zaměřený na spolupráci pacientstva a zdravotnictva.


Předmět Pacient jako partner: kazuistiky a komunikační dovednosti si klade za cíl naučit studentstvo medicíny nejen odborným znalostem, ale také klíčové dovednosti, která často rozhodují o úspěšnosti léčby – umění respektující komunikace. V rámci 8 seminářů se studentstvo mělo možnost potkat s lektory z řad zástupců a zástupkyň pacientských organizací, nemocničním ombudsmanstvem a mediátorkou

Kurz je tematicky rozdělen do tří částí, a sice úvodu do tématu péče orientovaná na člověka, kazuistiky pacientů s širokým spektrem onemocnění a nemocničního ombudsmana a workshopy zaměřené na komunikaci mezi pacientstvem a zdravotnickým personálem. 

V průběhu úvodního semináře studentstvo sdílelo motivaci k přihlášení se do předmětu. Bylo úžasné slyšet, jak mladí lidé vnímají komunikaci mezi pacienty a zdravotníky jako jednu z klíčových kompetencí zdravotnického profesionála, zdůrazňují důležitost důvěry jako základního prvku úspěšné léčby a ví, že zvládnutá odborná stránka dobrému lékaři nestačí.

Na úvodní seminář navazovaly kazuistické semináře, v rámci kterých se studentstvo potkalo s paní Věrou, ženou, která má diagnostikovanou Alzheimerovu chorobu, žije aktivní život a účastní se tematických setkání u nás i v zahraničí, Viktorem Heumannem, který studentstvu vyrazil dech s vzhledem do života translidí, Aničkou Arellanesovou, která autenticky zprostředkovala specifika vzácných onemocnění, Zbyňkem Robochem, který vypíchl aspekty péče v oblasti duševního zdraví, Janou Lacinovou, která se se studentstvem ponořila do pocitů popálených lidí každého věku a Vlastou Milatou, který povídal třeba o falešných zdravotnických prostředcích. Lektoři a lektorky byli oslovováni ve spolupráci s Národní asociací pacientských organizací, které za tuto spolupráci patří velký dík. V evaluačním dotazníku k seminářům studenti a studentky napsali toto:

Navazoval seminář lektorovaný nemocničním ombudsmanem, Martinem Hájíčkem z Masarykova onkologického ústavu, který zahrnoval i malou panelovou diskuzi s Janem Hudáčem z Psychiatrické nemocnice Bohnice a Terezou Jonákovou z ÚVN a připojila se i Šárka Liolia z Oddělení podpory práv pacientů, jakožto autorka Metodického pokynu k institutu nemocničního ombudsmana. V průběhu semináře zazněly informace o nemocničním ombudsmanství, roli v nemocnicích a také spoustu kazuistik, které ombudsman v praxi řešil. Studentstvo se snažilo pojmenovat emoce, potřeby a návrhy řešení u jednotlivých aktérů kauz.

Obsahovou pestrost předmětu završily 2 semináře lektorované mediátorkou Ivou Langer Pikalovou, která si připravila nabitý program týkající se komunikace a komunikačních technik. Studentstvo si vyzkoušelo spoustu cvičení, role plays, vč. hraného telefonátu s rozmrzelým pacientem.

Předmět byl zakončen prezentacemi povinných úkolů. Studenti a studentky ve skupinách realizovali ankety na téma zvolené výzkumné otázky. Některé skupinky k práci přistoupily velice zodpovědně, posbíraly okolo 200 odpovědí a mohly tudíž učinit vypovídající závěry o tom, Jaká je motivace studentů medicíny pro studium? nebo Jaké faktory se nejvýznamněji podílejí na tom, jak pacienti hodnotí empatii lékařů? Máme za to, že studentstvo získalo základní přehled o tom, jak se sbírají data, jak se pracuje s výzkumnou otázkou, jak se interpretují závěry ankety či průzkumu a hlavně někteří zakusili nebo zakusí i to, že svoje závěry mohou předat na odpovědná místa na fakultě nebo jinde.

Domníváme se, že tento předmět studentům a studentkám otevírá řadu cenných příležitostí. Prostřednictvím diskuzí s pacienty s různými typy onemocnění získávají hlubší porozumění každodennímu životu s nemocí či postižením. Praktické workshopy zaměřené na komunikační dovednosti jim umožňují osvojit si metody potřebné pro citlivý a efektivní kontakt nejen s pacienty, ale např. také kolegy na pracovišti. V kombinaci s teoretickým základem studenti získávají komplexní vhled do oblasti péče orientované na člověka, který jim umožní nabyté dovednosti a znalosti úspěšně aplikovat v praxi.